10 Şubat 2015 Salı

Kinder, Çocuklar gerçekten böyle mi?

Tekrar merhaba!

Kinder reklamlarını beğenen veya en azından gerçekçi bulan var mı? Çocuklara ve çocuklu ailelere hitap etmeye çalıştıklarının farkındayım ama uzun süredir Kinder reklamlarını takip ediyorum ve bu kadar yapmacık olmaları beni çok rahatsız ediyor. Klasik, mutlu ve çocuklu Türk ailelerini yansıtmaya çalışıyorlar ama inandırıcılık bakımından reklamlar zayıf kalıyor.
Gelin birlikte inceleyelim:



Örnek 1: Kinder Süt Dilimi

Öncelikle söylemek istediğim, küçük bir kız çocuğunun Türk dilinin deyim ve atasözlerini kavrayamaması onun masumiyetinin değil, olsa olsa bu deyişlerin zorluğunun göstergesi olabilir. Ama takdir etmek gerekir ki, "etekleri zil çalmak" sözü üstüne düşünmesi -her ne kadar animasyonlar iyi olmasa da- çocukların sonsuz hayal gücü ve yaratıcılığına yapılan güzel bir vurgu olmuş. Ama bu kızın gerçekten de Türkçe ile bir sorunu olacak ki "Çalıyor muydu?" diyeceğine "Çalıyordu mu?" diyor. İstenerek mi yapılmış anlayamadım ama bunu da yaşına verip geçiyorum...
Annesi kızına onun kadar masum atıştırmalığını veriyor. Gerçekten de bu insanları "masum" sözcüğünün kullanış alanı hakkında eğitmek gerek. Sonra reklam daha da zorlama bir hal alıyor. Anne, arkadaşına dolapta saklanan masumiyetin  Kinder süt diliminde olduğunu söylüyor. Acaba bu bağlantıyı kurarken: "beyaz masumiyetin rengidir, süt beyazdır: öyleyse süt masumdur." gibi bir ilişkilendirme mi yaptılar ben anlam veremedim... Kast ettikleri şeyin koruyucu içermemek olduğunu anlıyor olabiliriz ama "masum" kelimesine yapılan vurgunun bir dayanağı yok.

Örnek 2: Kinder Süt Dilimi

Diğer Kinder Süt Dilimi reklamı da "ayda bir yemek yiyorlar" sözü üstüne Dünyanın uydusunda yemek yiyen insanlar hayal etmesi saçmalıkta daha da öteye gitmiş. Bu yaşta ilkokula veya anaokuluna giden ve uzayda özel kıyafetler giyilmesi gerektiğini ve yerçekimi olmadığını bilen bir kız çocuğu; "ay" kelimesinin sesteş bir sözcük olduğunun, onun alternatif anlamlarının ve zaman dilimlerinin (gün,hafta, ay, yıl) farkında değil mi yani? Bunun üstüne annesinin, onun gözünde canlandığı anlamı hemen kavrayıp ona yapmacık bir şefkat göstermesine ne demeli?

Neyse, mükemmel aileler ve yüzeysel esprilerle varmaya çalıştığım noktayı anladınız sanırım...

Örnek 3: Süper Fikir Kinder Pingui

Şöhret meraklısı bir aile ve aşırı coşkulu bir anneyi konu alan Kinder Pingu'nin bu reklam filminde, yine, herkes çok yapmacık. Öncelikle annenin, çocuklarını hayatta her zaman istediğimizin  olmadığına, istedikleri üne kavuşamama ihtimallerine karşı eğitmesi gerekiyor. :) Karamsar bir insan değilim ama hayatın gerçekleri böyle...
Oyuncuların 32 diş gülümsemeleri, jest ve mimikleri bile yapmacık. Ayrıca çoğu annenin bu fikirlere böylesine coşkuyla katılıp "Süperrr bir fikir!" diyeceğini sanmıyorum. Sonrasında, Kinder'e yapılan geçiş de bağlantıdan yoksun.
Böyle reklamlar, bu ülkeye acilen daha iyi reklamlar gerek diye düşündürüyor bazen...

2 yorum:

  1. Etekler sevincten degil korkudan zil calar resmen türkceyi katletmisler

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar! Bloguma gösterdiğiniz ilgi için teşekkür ederim. Umarım okumaktan zevk almışsınızdır. Bu yazım, şaşırtıcı bir şekilde(ben bu reklam serisini pek beğenmemiş olsam da) en sevilenlerden oldu. "Etekleri zil çalmak" deyiminin mutluluk anlamına geldiğini biliyordum ancak yorumunuz üzerine tekrar kontrol ettim: TDK.gov.tr'den alıntıdır:
    etekleri zil (ıslık veya çalpara) çalmak
    1) çok sevinmek: “İlk mektebe gittiği gün Gülsüm'ün sevincinden etekleri zil çalıyordu.” -R. N. Güntekin. 2) alınan sevinçli bir haber üzerine telaşa ve heyecana kapılmak.

    -iyi okumalar dilerim, saygılar.

    YanıtlaSil