5 Nisan 2015 Pazar

Reklamın kötüsü

Yeniden merhaba!

Reklamın iyisi kötüsü olmaz dedik, kabul ama hep övmek de olmaz biraz (yermek değil ama) eleştirmek gerek... Yokluğumu telafi etmek için bugün daha çok içerikle karşınızda olacağım, umarım okurken bana hak verir ya da en azından zevk alırsınız.
Gelelim konumuza... Şahin Sucukları reklamlarını görmüşsünüzdür diye tahmin ediyorum ama görmediyseniz de bir şey kaçırmadınız!
Şahin Sucukları yeni reklam serisinde "Benim markam Şahin!" ve "Anlatılmaz tadılır." şeklinde iki slogan belirlemiş ve son derece yapmacık oyunluklarıyla birkaç ünlüye yer vermiş. Bu ünlüler arasında Vatan Şaşmaz, Emin Olcay, Suna Yıldızoğlu gibi birtakım isimler yer almakla birlikte, diğerlerini zaten çok da tanımıyoruz... Birbirinden ünlü kişileri reklam filmlerinde görmeye alıştığımız bu devirde, Şahin Sucukları modadan geri kalmakla birlikte reklamlarını o kadar itici yapıyor ki neredeyse kahvaltı sofralarımızın vazgeçilmezi, hepimizin çok sevdiği sucuktan soğuyacağız. Üstelik ünlüler inandırıcılıktan çok uzaklar. Bu reklamlar bir dönem ardı ardına yayımlanmaları ve "yeyeyeyeyeye Şahin Sucuk yeee" şeklindeki özellikle üst üste defalarca kez oynatıldığında aşırı rahatsız eden ve bir çocuk şarkısına benzeyen jingle ile, bizi televizyon izlemekten bile soğuttu. Reklam ünlülerin Şahin Sucukları'nın kendileri için önemini anlatmalarından ibaret ama kimse beni o ünlülerin Şahin sucuk yediğine inandıramaz! Öylesine abartıyla, coşku ve şevkle sucuk gibi sıradan bir yiyecekten bahsediyorlar ki sanki çocuklarının (ya da torunlarının) doğum haberini almışlar! Tabi bu abartı da reklamı gerçeklikten uzaklaştırıp ona yapay bir hava katıyor ve ortaya düşük bütçeli film tatsızlığına bir iş çıkıyor.

Gelin bir de Suna Yıldızoğlu'nun oynadığı "tuzu azaltılmış" ya da itici ama akıllarda bir iz dahi bırakamayacak kadar başarısız jingle'ın dediği üzere "Tuzu az az aaaaz, tuzu az lezzeti çok!" sucuğa.
Bu reklam da aşırı yapmacık; başarısız bir kurgunun ürünü. Suna Hanım yaşlandığını kabullendiğinden olsa gerek, marketten "az tuzlu bir şeyler" istemiş. Ona sucuk vermişler ama bu ülkenin bir vatandaşı olarak Şahin markasını nasıl bilmiyorsa, sucuğun markası Şahin diyince, sözde, onu çocuğun adı sanmış. Bu hiç de komik olmayan senaryo, insanların reklamlarda geçen "sucuk" kelimesini "çocuk" sanmasının nedeni olabilir belki de. (Bunu anlatırken sucukları, bir çatal veya maşa medeniyetinden uzak yaşarmışçasına eliyle tutması da ayrı bir iticilik katıyor reklama...)


Bu arada Vatan Şaşmaz'ın oynadığı "Dikkat Jeep çıkabilir" reklamının  yapaylığındanv çaresizliğinden söz bile etmek istemiyorum. Uzun sözün kısası, Şahin Sucukları reklamları hem kurguları, hem oyunculukları hem de jingleları ile aşırı rahatsız edici ve başarısız oluşlarıyla öne çıkıyorlar. Görünen şu ki, Şahin Sucukları kendine bir an önce çeki düzen vermezse, piyasadan silinecek gibi.
Benim iştahım kaçtı ama size afiyet olsun.
Daha güzel reklamlarla görüşmek üzere...



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder