21 Ocak 2016 Perşembe

Neden?

Günaydın!

Yeni reklam gördüm mü hiç kaçırmam. Bugün de yepyeni bir reklamdan bahsetmeden önce, "Reklam  nedir?" üzerinde durmak istedim. Reklam dediğimiz sey artık alışageldiğimiz kalıpları kırmalı, bizi şaşırtmalı, düşündürmeli, sorgulatmalı. O kısacık 30 saniye ile 1:30 dakika arası sürede, belki bir film kadar etki bırakmalı ki konuşulsun. Cunku artık biz, bir eşyanın veya hizmetin bizim için ne yapacağıyla yetinmiyor, ondan çok daha fazla sey bekliyoruz. Aynı beklenti reklamda da var. Reklam artık bir ilandan, bir videodan ibaret değil. O bazen bir ambalaj, bazen bir heykel, bazen beklemediğiniz anda gökten drone'larla inen, bazen hayır bazen şaka yapan, bazen en sevdiğiniz dizinin ortasına yerlestirilmis bir sey. İşte tam da bu nedenle, reklam atlamak isteyeceğimiz, geçmek icin saniye saydığımız bir şey olmamalı. Reklam eğlendirmeli veya düşündürmeli ama bir amacı olmalı.
Samsung'un bu yeni reklamı da adeta esprili bir durum tespiti yapmış. İtiraf edelim ki, son dönemlerde hepimizin sürekli yaptığı ama nedenini bilmediğimiz bir sürü akım var. Sosyal medyanın bize dayattığı bir dolu fotoğraf akımları, hashtagler... Perşembeleri #tbt yapılır, pazarları #sundayfunday gibi. Peki biz bunları neden yapıyoruz? Aslında hiçbirimiz bilmiyoruz, kimse zorlamıyor bizi. Ama yapıyoruz. 

Yemeğinin fotoğrafını çekmeyip Instagram'a koymayan, spora gittiğini cümle aleme duyurmaya var mı? Aslında sosyal medya tam bir ilüzyon mekanı değil mi? O muhteşem yemeğin fotoğrafını yükleyince, yediğimiz her yemek o yemek kadar iyiymiş gibi bir izlenim vermiyor muyuz? Sanki sürekli eğleniyormuşuz, sürekli keyifliymişiz gibi bir algı oluşturmuyor muyuz?
Peki ya neden doğumları kayıt altına alıyoruz? Neden yavru kedi videolarını veya insanların yemek yiyişini izliyoruz, neden plajlara gider gitmez o klasik 'dizden denize' fotoğrafını çekiyoruz? 

Çünkü öyle... Cevabı yok. Biz, biz olmaya devam edelim.

Reklam akılda kalıyor, dikkat çekmeyi başarıyor. Fakat hayal kırıklığına uğratan nokta, reklamın yabancı asıllı olmasıydı. Reklamı araştırırken aynısının İngilizcesini bulmak biraz şaşırttı. Tıpkı "Açken sen, sen değilsin" Snickers reklamı gibi, "Sağ-Sol Twix" reklamı gibi, Orkid #KızGibiYap kampanyası gibi bu da İngilizceden uyarlama bir reklam. Yine de bu reklamın etkisini azaltmıyor, sadece bu akımların küresel düzeyde olduğunu gösteriyor.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder